Flugan (del 1) - återbruk av ett tangentbord

 

MÅL & IDÉ:

■ Att göra en fluga som sambon skulle kunna tänka sig att ha på sig på bröllopet, dvs. något som ser hyfsat ”vanligt” ut. (Citat: ”Jag vill INTE känna mig utklädd”, ”Jag vill INTE vara typ Tangentbordsmannen” och favoriten ”Alltså Älskling...jag är inte en sån person som vill vara pixelerad..”)

■ Återbruk! (Mitt val av tema för bröllopet..)

■ Teknik/datorrelaterat. Passar bra till den programmerande sambon! Plus att vi har datorn att tacka för att vi träffades för snart 5 år sedan...

■ Steg-för-steg beskrivning så att alla ni som vill också kan göra en egen!

 

MATERIAL & VERKTYG:

Tangentbord (som gjort sitt). Jag valde ett med så tunna tangenter som möjligt. Ju tunnare tangenter desto lättare att forma om.

Varmluftspistol. Gärna med ställbar värmereglering. Blir plasten för varm smälter den ihop totalt och den ursprungliga formen går förlorad.

Superlim. Eller annat lim som fungerar för plast.

Tyg (som tål värme). Att limma tangenterna på. Jag använde en bit från ett par gamla jeans.

Underlag (som tål värme). Jag använde spishällen...

Ventilation. Utomhus eller utrymme med bra ventilation p.g.a. eventuella plastångor som inte är jättebra att andas in.

Handskar. Om du tycker att det är för varmt att forma plasten med bara händer.
 

SÅHÄR GÖR DU:

1.      Plocka loss tangenterna från tangentbordet.

2.      Limma med superlim fast på en tygbit som tål värme.

3.      Värm det område med tangenter som du tänker forma om. Lite värme i taget så att tangenterna inte blir för varma och smälter helt och hållet.

4.      Forma om. Fokusera på en liten del i taget då plasten svalnar snabbt.

5.      Använd ”Space – tangenten” som är lång nog att räcka till flugans ”knut”.

6.      Vik in och limma in allt överblivet tyg i kanterna. Klipp bort en del om det blir för mycket tyg.

7.      I nästa post ”Flugan (del 2)”. Visar jag hur man gör en öppningsbar rem att fästa flugan i. Ska bara fundera ut exakt hur det ska lösas först...

 

...to be continued. Allt gott tills dess!

Anita:

Så läcker den blev, borde göra den blivande maken nöjd :)

Svar: Yes han blev nöjd (!) "Cool" blev omdömet och sålänge den får en bekväm rem nu så kommer han att ha den på sig! Hurra! :D
Sabina Kramle

Kommentera inlägget här: